Publications 2000-2009

2009




[bib] Balacheff N. (2008) The role of the researcher’s epistemology in mathematics education: an essay on the case of proof. ZDM International Journal of Mathematics Education. 40 (3) 501-512
[pdf] Maisch C., Ney M. et Balacheff N. (2008) Quelle est l'influence du contexte sur les raisonnements des étudiants sur la mesure en physique ?  Aster 47, p. 43-70
[pdf] Ney M., Balacheff N. (2008) Learning aware environment: a Laboratorium of epidemiological studies. Actes du workshop : Technologies for Mobile and Wireless Adaptive Elearning Environments. Adaptative Hypermedia. Hannover, Allemagne, août 2008
[pdf]
Min S., Balacheff N., Zeiliger J. (2008) TeLearn, une archive ouverte multilingue dans le domaine des technologies pour l'apprentissage. AMETIST : Appropriation, Mutialisation, Expérimentations des Technologies de l'IST, INIST, 2008, 2, pp.135-155

2007


Balacheff N., Bellemain F. (2007) Conhecimento, a pedra angular do design de TEL. (version revue et augmentée de Balacheff N. 2004). Revista Tópicos Educacionais, 17 (1-3) pp.31-59

2006


Balacheff N. (2006) Apprentissage, éducation et formation. Publié dans : Ganascia J.-G. (ed.) Communication et connaissance (pp.126-130) Paris : CNRS éditions.
[blog] Balacheff N. (2006) Learning aware environments. Agenda 2006 European Forum. Castelldefels, Spain, 24 October 2006  
[pdf] Collectif (2006).  One-to-One Technology-Enhanced Learning: An Opportunity for Global Research Collaboration.  Research and Practice in Technology Enhanced Learning.  Vol 1(1)  3-29, World Scientific Publishing Company & Asia-Pacific Society for Computers in  Education.

2005


[ppt] Balacheff N. (2005) Closing panel. 7° International Conference on Technology in Mathematics Education. Bristol 26-29 Juillet  
[pdf] Balacheff N. (2005) Cuadro, registro y concepción. Notas sobre las relaciones entre tres conceptos claves en didáctica Revista EMA, 10 (1) 181-204. 
[pdf] Balacheff N. (2005) For a renewed academy industry research partnership. eLearning conference 2005, 19-20 mai, Bruxelles. Cahier Leibniz n°124.
[pdf] Balacheff N., Margolinas C. (2005) cK¢ Modèle des connaissance pour le calcul de situation didactiques. In : Mercier A. & Margolinas C. (eds.) Balises pour la didactique des mathématiques. (pp.1-32). Grenoble : La Pensée Sauvage.
Balacheff N., Vidal M. (2005) Carnet de voyage, « recherche ». In : collectif « L’éducation à l’age du numérique dans les capitales de la Baltique ».  Canal Education, n°28 p.2
[bib] Roschelle J, Patton C, Chan TW, Brecht J, Bienkowski M, Ally M, Balacheff N, Ney M, Chang W, Cherniavsky J, Hoppe U, Ogata H, Sharples M, Dillenbourg P, Pea R, Kwok LF, Koschmann T, Looi CK, Chee YS, Liu D, Chen GD, Young SSC, Yu FY, Hou M (2005) G1 : 1 scenarios: Envisioning the context for WMTE in 2015. Proceedings 3rd IEEE International Workshop on Wireless and Mobile Technologies in Education, Tokushima, Japon, novembre 2005, pp. 112-119

2004 


Balacheff N. (2004) A network of excellence for European TEL research. The learning citizen 9 (November), 6-7  
Balacheff N. (2004) Conceptions de l’apprenant et design des EIAH. In: 2° École thématique CNRS sur les EIAH. Autrans, 2-7 juillet  
Balacheff N. (2004) G4P for mobile learning workshop. WMTE Conference. Taipei, 21-25 mars  
[pdf] Balacheff N. (2004) Knowledge, the keystone of TEL design. 4th Helenic conference with international participation « Information and communication technologies in education », 29 septembre-3 octobre, Athènes (texte en ligne Cahier Leibniz n°127)
Balacheff N. (2004) Le projet Européen Kaleidoscope. ePrep2004, 6-7 mai, INT EVRY,  
Balacheff N. (2004) Online Educa Berlin. X° conference on technology supported learning and training. 1-3 décembre.  
[pdf] Balacheff N. (2004) The researcher epistemology: a deadlock for educational research on proof. Cahier Leibniz n°109.
Balacheff N., Herbst P. (2004) High school students’ transitioning to theoretical mathematics: conceptualisation and proving. The Proof project. (NSF, University of Masschussetts at Dartmouth. 16-18 novembre

2003


[pdf] Balacheff N. (2003) cK¢, a knowledge model drawn from an understanding of students understanding. Didactical principles and model specifications. In: Soury-Lavergne S. (ed.) Baghera assessment project, designing an hybrid and emergent educational society. Cahier Leibniz n° 81, 3-22.
[ppt] Balacheff N. (2003) cK¢ Modèle des connaissance pour le calcul de situation didactiques. École d'été de didactique des mathématiques. Corps.
[pdf] Rouet J.-F, Thibault F., Balacheff N. (2003) Technologies pour l’Apprentissage et l’Education : Entre Recherche et Usages Pédagogiques. CNRS ACI Ecole et Sciences Cognitives ; Direction de la Technologie, MENRJ ; CNRS, RTP 39, 2003. <edutice-00000318>

2002


[ppt] Balacheff N. (2002) Cognitive and epistemological complexity of the research on proof learning. International conference on proving in school mathematics. Taiwan.
[pdf] Balacheff N., Gaudin N. (2002) Students conceptions: an introduction to a formal characterization.  Research report. Les Cahiers Leibniz, n°65. Grenoble: Laboratoire Leibniz.
[pdf] Webber C., Pesty S., Balacheff N. (2002) A multi-agent and emergent approach to learner modelling. In : F. van Harmelen (ed.), Proceedings of the 15th European Conference on Artificial Intelligence (ECAI 2002). (pp.98-102). Amsterdam: IOS Press 

2001


[bib] Balacheff N. (2001) Imparare la prova (trad. B. Martini, original français : "Apprendre la preuve", 1999). La matematica e la sua didaticca 2, 116-149  
[bib] Balacheff N. (2001) Imparare la prova. (traduction Berta Martini). Bologne : Pitagora editrice (52 pages, ISBN 88-371-1286-6) — reprise de l’article de même titre, 2001. 
[ppt] Balacheff N. (2001) Knowing and acting, our driving forces. In: People and machines : who is driving who? Orbit Comdex Europe. Basel 26-28 septembre. (working document).
[pdf] Balacheff N. (2001) Cadre, registres et conception. Note sur les relations entre trois concepts clés de la didactique. Conférence Cadres et jeux de cadres en didactique des mathématiquesHommage à Régine Douady. Cahiers Leibniz n°58, septembre 2002.
[bib] Balacheff N. (2001) Symbolic Arithmetic Vs Algebra. The core of a didactical dilemma. Publié dans : Sutherland R., Rojano T., Bell A., Lins R.(eds.) Teaching and learning algebra (pp. 249-260). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. 
[ppt] Balacheff N. (2001) The teacher, the student and the machine. 17° Annual Rutgers Invitational Symposium on education. Rutgers University. 
[pdf] Pesty S., Webber C., Balacheff N. (2001) Baghera : une architecture multi-agents pour l'apprentissage humain. Publié dans : Gouardères G. (ed.) Agents logiciels, coopération, apprentissage, activités humaines (ALCAA 2001). Biarritz, 6-8 septembre 2001. [publié par Cepadeus Edition, Toulouse, 2003] 
[pdf] Webber C., Bergia L., Pesty S., Balacheff N (2001) The Baghera project: a multi-agent architecture for human learning. In: Vassileva, J. (ed.) Multi-agent architectures for distributed learning environments (AIED 2001 workshop proceedings) (pp. 12-17). 


2000


[pdf] Balacheff N. (2000) A modelling challenge : untangling learner knowledge. Publié dans : L'apprentissage, une approche transdisciplinaire. (JIOSC 2000, pp. 7-16). Orsay : Insitut des Sciences Cognitives et de la Communication. 
Balacheff N. (2000) Entornos informáticos para la enseñanza de las matemáticas: complejidad didáctica y expectativas. In : Gregorió N., Deulofeu J., Bishop A. (eds.) Matemáticas y Educación: Retos y cambios desde una perspectiva internacional (pp.70-88). Barcelona: Graó ICE-UB.
[ppt] Balacheff N. (2000) Les connaissances, pluralité de conceptions (le cas des mathématiques). Publié dans : Tchounikine P. (ed.) Actes de la conférence Ingénierie de la connaissance (IC 2000, pp.83-90). Toulouse.
[pdf] Balacheff N. (2000) Procesos de prueba de los alumnos en matemáticas  (traduction Pedro Gomez, postface Patricio Herbst de Michigan University) Bogotta: "una empressa docente" (200 pages, ISBN 958-9216-26-9) — reprise du volume 1 de ma thèse, 1988. 
[blog] Balacheff N. (2000) Teaching, an emergent property of eLearning environments. In: Conférence IST 2000. Nice. (actes électroniques) 
Balacheff N., Caelen J., Chiaramella Y . (2000) Présentation des activités de l’IMAG en intelligence artificielle. Bulletin de l’AFIA (7 pages).