Publications 2010-2019

2019


[bib] Balacheff N., Boy de la Tour T. (2019) Proof Technology and Learning in Mathematics: Common Issues and Perspectives. In: Hana G., Reid D., de Villiers M. (eds) Proof Technology in Mathematics Research and Teaching (pp. 349-365). Berlin: Springer.
[pdf] Balacheff N. (2019) Contrôle, preuve et démonstration. Trois régimes de la validation. In: Pilet J., Vendeira C. (eds.) Actes du séminaire national de didactique des mathématiques 2018 (pp.423-456). Paris : ARDM et IREM de Paris - Université de Paris Diderot.  
[ppt] Balacheff N. (2019) Mathematical argumentation as a precursor of mathematical proof. Seminar, Mathematics Education Research Group, Faculty of Education, University of Cambridge,18th November.
[pdf] Balacheff N. (2019) L'argumentation mathématique, précurseur problématique de la démonstration. XXVIe Colloque CORFEM, MENJ & Université de Strasbourg, 12 Juin 2019 [ppt] Balacheff N. (2019) L'argumentation mathématique, un concept nécessaire pour penser l’apprentissage de la démonstration. 7° journée d'épistémologie des universités de Montpellier 22-23 mai.
[ppt] Balacheff N. (2019) cKȼ - Origine, cadrage théorique et questions. Séminaire de l'équipe DEMa. IMAG Montpellier 21 mai.

2018


[pdf] Balacheff N. (2018) Les mots de la recherche sur les EIAH, enjeux et questions, Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation, STICEF 25 (2) DOI:10.23709/sticef.25.2.2, mis en ligne le 12/02/2019
[ppt] Balacheff N. (2018) The complexity of the epistemological genesis of mathematical proof. Joetsu seminar of research in mathematics education. Tokyo, September the 13th. and MME lab of NIE, Singapore, September the 18th.
[pdf] Balacheff, N. (2018) cK¢, un modelo para comprender el entendimiento del estudiante. Ejemplo con el caso de las funciones. In C. A. Cuevas Vallejo (Trans.), Tendencias actuales en enseñanza de las ciencias, une perspectiva para investigadores y docentes (pp. 19–52). Mexico: Pearson.
[pdfMithalal J., Balacheff N. (2018) The instrumental deconstruction as a link between drawing and geometrical figure. Educational Studies in Mathematics, 100 (2) 161-176

2017


[pdf] Balacheff N. (2017) ck¢, a model to understand learners' understanding - the case of functions. El cálculo y su Enseñanza. Vol. 9  sem. Jul-Dic. pp.1-23
[pdf] Balacheff N. (2017) Seymour Papert (1928-2016) Aux sources d’une pensée innovante et engagée. Recherches en didactique des mathématiques, 37 (2-3) 383-396
[vidéo] Balacheff N. (2017) Contrôle, preuve et démonstration. Trois régimes de la validation. Séminaire national de didactique des mathématiques, Paris, 18 novembre 2017.(texte publié en 2019)

2016


[pdf] Balacheff N. (2016)
Petit x, le centième numéro : une nouvelle impulsion. Petit x, 100, 3-4
[pdf] Pedemonte B., Balacheff N. (2016) Establishing links between conceptions, argumentation and proof through the ck¢-enriched Toulmin model. The journal of mathematical behavior, 41, 104–122

2015


[bib] Balacheff N. (2015) The Grand Challenge of Diversity--A Comment from a Researcher Perspective. In: Eberle J., Lund K., Tchounikine P., Fischer F. (eds.) Grand Challenge Problems in Technology-Enhanced Learning II: MOOCs and Beyond (pp. 71-75). Springer Briefs in Education.
[pptBalacheff N. (2015) Complexity of the epistemological and didactical genesis of mathematical proof. CINVESTAV doctoral colloquium. Mexico D.F.
[pptBalacheff N. (2015) ck¢, a model to understand learners' understanding. Discussing the case of Calculus. Octavo Encuentro Internacional Sobre la Enseñanza del Cálculo. CINVESTAV. Mexico D.F.
[pptBalacheff N. (2015) ck¢, origine, cadrage théorique, utilisations et questions. Séminaire du Laboratoire de didactique André Revuz. Paris: Université de Paris 7.
[bib] Dirkinck-Holmfel L.,  Balacheff N., Bottino R. M., Burgos D., Dimitrakopoulou A., Ludvigsen S., Mille A. (2015) Agile and productive networking of TEL SMLs. In: Eberle J., Lund K., Tchounikine P., Fischer F. (eds.) Grand Challenge Problems in Technology-Enhanced Learning II: MOOCs and Beyond (pp. 49-53). Springer Briefs in Education.

2014


[bib] Balacheff N. (2014) Semiotic recommender system for learning (GCP10). In: Fischer, F., Wild, F., Sutherland, R., Zirn, L. (eds.) Grand Challenges in Technology Enhanced Learning. Outcomes of the 3rd Alpine Rendez-Vous (pp.27-29). Springer Briefs in Education.
[bib] Balacheff N. (2014) Technology-supported representation-fitness (GCP02). In: Fischer, F., Wild, F., Sutherland, R., Zirn, L. (eds.) Grand Challenges in Technology Enhanced Learning. Outcomes of the 3rd Alpine Rendez-Vous (pp.6-8). Springer Briefs in Education.
[ppt] Balacheff N. (2014) L’effet MOOC, ou comment le fruit du hasard pourrait devenir un standard. (Keynote) Entretiens Jacques Cartier, Forum international d'éducation ouverte en ligne. Ottawa, CA, 2-3 octobre 2014. [ppt version anglaise]
[ppt] Balacheff N. (2014) EIAH, les mots pour la recherche. Communication au séminaire EducMap, ENS de Lyon et IFé, 13 octobre 2014.
[pdf] Ney M., Goncalves C., Balacheff N. (2014) Design heuristics for authentic simulation-based learning games. IEEE Transactions on Learning Technologies 7(2) 132-141  (DOI 10.1109/TLT.2014.2316161)
[pdf] Bourdeau J., Balacheff N. (2014). Technology-Enhanced Learing: From Thesaurus and Dictionary to Ontology. In: Jovanović J., Chiong R. (eds.). Technological and Social Environments for Interactive Learning. Santa Rosa, California : Informing Science, pp.1-33.

2013


[pdf] Balacheff N. (2013) cK¢, a model to reason on learners' conceptions [keynote]. In: Proceedings of the PME-NA 2013 Psychology of Mathematics Education, North American Chapter. Chicago, USA

2012


[pdf] Balacheff N., Lund K. (2012) Multidisciplinarity vs. Multivocality, the case of “Learning Analytics”. [Best paper award nomination] In: Proceedings of the Third International Conference on Learning Analytics and Knowledge (5-13). New-York: ACM (DOI 10.1145/2460296.2460299)
[ppt] Balacheff N., Zeiliger J., Manon E. (2012) The TEL Dictionary initiative. Because beyond words there are concepts [keynote]. Medical Education Content Sharing Technologies Spring School. Thessalonique
[pdf] Balacheff N., Manon E., Zeiliger J. (2012) Per un dizionario della ricerca sul Technology Enhanced Learning. TD Tecnologie Didattiche 20 (3) 155-161.

2011


[pdf] Balacheff N. (2011) cK¢, un modèle pour relier connaissance et preuve en didactique des mathématiques. In: Baillé J. (ed.) Du mot au concept : Preuve (9-32). Grenoble : PUG
[film] Balacheff N. (2011) Ma thématique, la didactique, l'informatique aussi. Journées EducTICE, Lyon : IFé, juin 2011
[bib] Gonçalves C., Croset M.-C., Ney M., Balacheff N., Schwartz C., Bosson J.-L. (2011) Authenticité d’un jeu sérieux : un modèle pour la conception et l’analyse. Revue d'Intelligence Artificielle 25, 2 (2011) 281-308.
[bib] Peled I., Balacheff N. (2011) Beyond realistic considerations: Modeling conceptions and controls in task examples with simple word problem. ZDM International journal on mathematics education 43(2) 307-315.

2010


[pdf] Balacheff N. (2010) Bridging knowing and proving in mathematics An essay from a didactical perspective. In: Hanna G., Jahnke H. N., Pulte H. (eds.) Explanation and Proof in Mathematics (pp. 115-135). Heidelberg: Springer.
[blog] Balacheff N. (2010) Note pour un débat provocateur sur la FOAD "provocatrice". In: Vidal M., Grandbastien M., Moeglin P. (eds.) Formation à distance. Principe de provocation et innovation. Distance et savoirs 8 (2) 167-169. [bib]
[film] Balacheff N. (2010) Un futur très proche [conférence invitée]. Journée d'étude : Chercheurs 2.0, nouvelles habitudes de travail. Grenoble : IUFM 19 mai 2010
[pdf] Balacheff N., Garbay C. (eds.) (2010) L’informatique à l’interface de l’activité humaine et sociale. Technique et science informatiques RSTI série TSI Vol. 29 N° 8-9 [bib]
[bib] Gonçalves C., Croset M.-C., Ney M., Balacheff N., Bosson J.-L. (2010) Students’ Problem Appropriation in a Persistent and Multi-Modal Simulation – Didactical and Interaction Analysis. In: Proceeding of LACLO 2010- Latin American Conference on Learning Objects and Technology Enhanced Learning, Septembre, 2010. São Paulo
[pdf] Gonçalves C., Croset M.-C., Ney M., Balacheff N., Bosson J.-L. (2010) Authenticity in learning game: how it is designed and perceived. In: Wolpers M., Kirschner P. A., Scheffel M., Lindstaedt L., Dimitrova V. (eds.) Sustaining TEL: From Innovation to Learning and Practice. Lecture Notes in Computer Science Volume 6383, 2010, pp 109-122
[bib] Ney M., Gonçalves C. Balacheff N., Schwartz C., Bosson J.-L. (2010) Phone, Email and Video Interactions with Characters in an Epidemiology Game: towards Authenticity. In: Pan Z., Cheok A. D., Müller W., Zhang X., Wong K. (eds.) Transactions on Edutainment IV. Lecture Notes in Computer Science Volume 6250, 2010, pp 241-255
[pdf] Collectif (2010) Cognition, langage, traitement de l’information, systèmes naturels et artificiels. In: Rapport de conjoncture du Comité National de la Recherche Scientifique 2010 (pp. 859-882). Paris: CNRS Éditions.
[pdf] Collectif (2010) Sciences de la Communication. In: Rapport de conjoncture du Comité National de la Recherche Scientifique 2010 (pp. 833-844). Paris: CNRS Éditions.
[pdf] Collectif (2010) Trends in connecting learners. Herder E., Marenzi I. (eds.) First research and technology scouting report. Stellar NoE deliverable D3.1

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire